Pedaler / Effekter

Henter produkter
{{amount}} Produkter
Henter produkter
FRI FRAGT {{ discountPercentage | number: 0 }}%
{{product.Title}}
{{discount}},- {{language.iso == 'SE' ? 'SEK' : 'DKK'}}
{{::text.IN_STOCK}} {{::text.IN_STOCK_DROPSHIPPING}} {{product.DeliveryTimeText}} {{::text.OUT_OF_STOCK}}

Guitarpedaler

En guitars lyd kan modificeres nærmest i det uendelige. Lige fra drømmende lydflader til hidsige skærebrænder riffs. Det er faktisk ret utroligt hvor forskelligt seks strenge, opfanget af en pickup, kan lyde! Man kan vælge at købe separate effektpedaler og på den måde opbygge et unikt pedalboard, hvor hver del er nøje udvalgt. Det er også muligt at købe multieffekter, hvor en lang række effekter er bygget ind i den samme pedal.

Ofte omtaler man guitareffekter som 'pedaler' netop fordi de næsten altid er lavet i pedalform, så de kan betjenes med fødderne mens man bruger hænderne til at spille på guitaren.

Overdrive/distortion

En af de mest udbredte effekter er den klassiske overdrive. Navnet siger næsten sig selv. Guitarlyden får ekstra 'drive', hvilket efterligner lyder, der kommer hvis en guitarforstærker drives hårdt. Lyden forvrænger og får mere kant. En overdrivepedal har som regel en som minimum en gain og en levelknap. Gainknappen styrer hvor meget drive, der skal være og levelknappen styre hvor højt, det forvrængede signal skal være. Herudover kan der være flere forskellige parametre, såsom tone eller type. Desuden er der forskellige typer forvrængning. Det kan være pedalen simulerer rørforvrængning - eller måske har den endda et rør indbygget - eller det kan også være transformerbaseret forvrængning.

Distortion effekten er i familie med overdrive og man kan sige, at det er en mere ekstrem version. Selve ordet 'distortion' betyder jo netop 'forvrængning' på engelsk og overordnet kan man sige at en distortion forvrænger signalet mere end en guitarforstærker vil kunne gøre.

Looper

Over de sidste år er loop guitarpedaler blevet utroligt populære. En helt simpel looper er en pedal med en indbygget optager, som lader dig optage en guitarsekvens, som derefter bliver gentaget i det uendelige. Dette giver guitaristen mulighed for hurtigt at optage en sekvens, som han/hun derefter fx kan spille en solo over eller tilføje yderligere lag på optagelsen. Dette har artister som norske Jarle Bernhoft gjort til perfektion - og vist, at det er muligt at bruge en guitar til at skae et lydbillede med både akkorder, bas og 'trommer' blot ved at bruge guitarens krop som et percussioninstrument.

De mere avancerede loopere kan have flere spor, mulighed for at bruge effekter på de enkelte loops osv.

Modulation

Der er en stor gruppe af pedaler, der 'modulerer' guitarens signal. Det er som regel digitale pedaler og omfatter f.eks. flanger, phaser og wah-wah pedaler. Wah-wah pedaler er sjove, da navnet emulerer den effekt, de laver. En wah-wah er en expression pedal, hvor man med foden styrer et filter. Effekten har været populær i mange genrer, men er nok især kendt fra funk-musikken. Wah-Wah er også en af de enkelt analoge modulations-pedaler.

Delay

En delay pedal laver et delay - så simpelt kan det vel siges! Man kan også kalde et delay for ekko, hvor lyden gentages et antal gange med faldende intensitet. Der findes en del forskellige delaytyper. Stereo delay, digital delay, modulation delay, ping-pong osv. Delay på guitar kan både bruges til at skabe store lydflader og til at lave spændende rytmiske riffs med kort stakkerede anslag. På en delaypedal vil du som regel kunne indstille hvor mange gentagelser, der er - dette kaldes feedback, samt hvor højt delay'et er ift. det rene signal. Dette kaldes 'mix' og ses på mange forskellige guitarpedaler. Det kan være ret smart at kunne vælge hvor meget rent signal, pedalen sender igennem, da det har kæmpe stor betydning for hvordan den samlede lyd på guitaren er.

Rumklang

En rumklangspedal kaldes også 'reverb', hvilket er det engelske ord for rumklang. Effekten genskaber effekten af lyd i et stort lokale, men det er kun den helt simple forklaring. Oprindeligt var guitarrumklang enten fjederrumklang eller plade-rumklang. Begge effekter laves analogt, hvor lyden fx ved en fjederrumklang sendes 'igennem' en metalfjeder. Denne analoge effekt er indbygget i mange guitarforstærkere - det er derfor man kan høre en høj raslen, hvis man flytter en tændt guitarforstærker med fjederrumklang - det er simpelthen fjederen, der vibrerer. Fjeder rumklang lyder ikke som en naturlig rumklang, men det er blevet en standard i rumklang og derfor kan digitale rumklangspedaler selvfølgelig også emulere en fjeder.

Kompressor

Helt simpelt forklaret skruer en kompressor op for lave signaler og ned for kraftige... Lidt mere udpenslet sætter man en grænse for kompressoren, hvor den tager fat. Dette giver en mere kompakt og 'tæt' lyd og fungerer især godt på bas og clean funky guitar. Kompressorer i pedalform er ofte simplificerede, så man har færre indstillingsmuligheder end en fuld kompressor har. Dette gør det nemt og hurtigt at få en passende effekt til live brug.

Tuner

Guitarer og basser skal stemme - og en tuner i pedalform er praktisk, da man samtidigt slukker for det videre signal - det er jo ikke sikkert, at publikum synes det er fedt at høre du stemmer guitarer. Med mindre du er Niels Haugsgaard selvfølgelig...

 

 

Guitareffekter