Trommemikrofoner

Henter produkter
{{amount}} Produkter
Henter produkter
FRI FRAGT {{ discountPercentage | number: 0 }}%
{{product.Title}}
{{discount}},- {{language.iso == 'SE' ? 'SEK' : 'DKK'}}
{{::text.IN_STOCK}} {{::text.IN_STOCK_DROPSHIPPING}} {{product.DeliveryTimeText}} {{::text.OUT_OF_STOCK}}

Trommemikrofoner

Trommesættet er et af de mest komplicerede instumenter at optage, da lyden kommer fra mange forskellige trommer og bækkener og samtidigt spænder vidt fra den dybe stortromme til de lyse bækkener. Derfor vil man også oftest bruge flere trommemikrofoner for at optage hele trommesættet, hvilket i sig selv kan give udfordringer som faseproblemer, overhør mikrofonerne imellem osv.

Mikrofontyper

Overordnet set er der fire typer trommemikrofoner: stortrommemikrofon, lilletromme mikrofon, tam mikrofon og overhead mikrofon. Det giver næsten sig selv hvad de bruges til og man kan enten købe mikrofonerne separat eller samlet i et sæt. Af klassikere kan nævnes Shure beta52 og AKG 112 til stortrommen, samt Shure sm57 til tammer og lilletromme.

Optag trommesæt

Når du skal optage et trommesæt, er der flere tilgangsmåder. Den mest omfattende er close-miking, hvor alle trommer får en trommemikrofon hver og bækkener klares med 2-3 overheads. Her har du mulighed for meget præcist at forme lyden af hver tromme, men som nævnt tidligere, kan det også give udfordringer med overhør osv. Modsat er det også muligt at optage et trommesæt med meget få mikrofoner. Med Glyn Johns-metoden optager man hele sættet med 3 trommemikrofoer - én til stortrommen og to meget præcist placerede overheads. Det er selvfølgelig også muligt med en mellemvej og her der er ingen regler - det handler om at prøve sig frem og finde ud af hvad der virker.