Bestseller

Shure SM7B

  • SM7b er en dynamisk studiemikrofon.
  • I modsætning til en kondensatormikrofon, bliver en SM7B ikke påvirket særlig meget af det rum, man optager i.
  • Fungerer godt til mange formål som f.eks.:
  • Studie - SM7b fungerer godt til især mandlige vokaler, men kan også sagtens bruges til kvindelige sangere. Den er også rigtig fed på guitarforstærkere og lilletromme.
  • Radio - SM7b er oprindeligt udviklet som broadcastmikrofon, så den gør jeg rigtig godt til radio, speak, podcast og lignende.
  • Live - selvom den er stor, kan en SM7b også bruges live. Den ses ofte på et guitarkabinet, men af og til er der også sangere, der foretrækker SM7b live.
  • Vær opmærksom på, at en SM7b kræver en del gain. Dette er sjældent et problem med en guitarforstærker eller en heavysanger - men hvis du skal bruge den til tale, kræver den en god preamp med nok gain. En anden god mulighed er en Cloudlifter, der giver 25db gain til mikrofonen. For endnu større kontrol og muligheder, anbefaler vi Cloudlifter CL-Z med variabel impedans.
  • Indbygget popfilter, stativgevind og lowcut-filter.

Shure SM7B er blevet industristandarden for mikrofoner i studier, radiostationer, verdensklasse podcasts og meget mere. Vores ekspert: Anders Fisker breaker mikrofonen ned og giver dig det fulde overblik over denne fantastiske mikrofon.

 

The basics

Shure SM7B er en dynamisk mikrofon med nyrekarakteristik (cardioid polar pattern på engelsk). Den har high pass filter og et mid-range boost filter, som aktiveres med simple knapper i enden af mikrofonen. 

Desuden har den et indbygget shockmount og leveres med to udskiftelige vindhætter. Det er en ret simpel mikrofon, men den har utroligt mange anvendelsesmuligheder - og nogle ting, man skal være opmærksom på. Men mere om det senere…

 

SM7B - et stykke musikhistorie

Når man læser om Shure SM7B på nettet, støder man ofte på det fun fact, at Michael Jackson’s Thriller-album blev indsunget på en Shure SM7 (forgængeren til SM7B), men historien starter ikke med et af de bedst sælgende albums nogensinde - SM7B er faktisk slet ikke designet til sang.

Uden at gå dybt ned i historien om SM7B, så er den efterfølgeren til Shure SM5 broadcast mikrofonen fra 1966. Den klassiske SM7 blev lanceret i 1974 og den SM7B vi kender i dag har rundet de 20 år - den kom på gaden i 2001 og har været first choice for radio og studier lige siden.

 

Hvorfor lyder den mikrofon så godt?

En SM7B har en karakteristisk lyd, som man har hørt tusindevis af gange uden at tænke over det. Det er også grunden til, at den er så populær - den letteste måde at få den lækre radio stemme er nemlig at bruge den samme mikrofon som værterne.

Men hvorfor fungerer den så godt?

Mikrofonen er især blevet populær fordi den - sammenlignet med kondensatormikrofoner - gør det rigtig godt i rum, der ikke er perfekte akustisk. 

Hvis du bruger en kondensatormikrofon samtidigt med du sidder ved din computer, vil du få en masse keyboardlyde, blæserstøj, reflektioner fra ubehandlede vægge, trafik og meget andet med på optagelsen - og det ønsker man som regel ikke. 

En dynamisk mikrofon som SM7B vil naturligt opfange mindre rumlyd end en kondensator, der er mere fintfølende - men der er flere ting, der gør den så exceptionel god.

For det første, er en vigtig faktor, når vi snakker reduktion af baggrundsstøj, at være så tæt på mikrofonen som muligt. På den måde kan mikrofonen opfange mere stemme end omgivelserne - dette kræver at mikrofonen har et godt indbygget popfilter for at undgå pop-lyde fra luften fra din stemme. Den har et virkeligt godt popfilter og kommer med to udskiftelige - det normale og et endnu større. 

Samtidigt har SM7B nyrekarakteristik. Det vil sige at den primært opfanger lyden direkte foran mikrofonen og i langt mindre grad fra siden. 

Nogle vokalmikrofoner (fx Shure Beta58A) har supernyre karakteristik, hvilket vil sige at de opfanger et endnu smallere feldt. Det vil man umiddelbart tro vil være godt til brug ved en computer, men det er det faktisk ikke. Det skyldes at mikrofoner med supernyre karakteristik også opfanger en del lyd fra bagsiden af mikrofonen. Det er sjældent et problem på en scene, men hvis mikrofonen står foran keyboardet, så kan det give udfordringer.

En anden fordel ved SM7B er at den, ligesom en kondensatormikrofon, opfanger fra 50 til 20.000 Hz (hvor SM58 f.eks kun går op til 15.000 Hz). Dette betyder noget fordi man gerne vil have så meget input fra stemmen, som muligt, så man undgår så meget baggrundsstøj som muligt.

På grund af ovenstående er der heller ingen grund til at købe et refleksionsfilter til en SM7B (det vil også være svært at finde et, der har plads til én). Mikrofonen opfanger simpelthen ikke nok lyd bagfra til at man vil få noget ud af det. 

Når det er sagt kan man selvfølgelig høre forskel på et rum med udfordringer og et vellydende rum - også med en SM7B - men hvis man bruger SM7B rigtigt, kan man få rigtigt gode resultater - også i et rum der ikke er akustisk behandlet.

 

Tilslutning til computer

Hvis du skal bruge SM7B til podcast, gaming, speak, overdub eller noget femte, har du med stor sandsynlighed brug for at få lyden fra SM7B ind på din computer, enten for at optage den eller til streaming. 

SM7B har et analogt XLR stik, som ikke kan tilsluttes direkte til computeren. Her er der behov for at få lyden konverteret fra analog til digital - og det gør man med et audio interface/eksternt lydkort

Lydkortet tilsluttes via USB til computeren og så kan man tilslutte SM7B til lydkortets mikrofonindgang. På computeren kan du vælge lydkortet som lydkilde og bingo - så har du lyd fra din SM7B ind i computeren (er du på en PC skal du muligvis installere en driver). 

Et populært lydkort til en enkelt Shure SM7B er Focusrite Scarlett Solo eller Scarlett 2i2.

 

SM7B udfordringer og hvordan man løser dem

Alle der har arbejdet med en SM7B ved, at den er et gain-monster. Mikrofonen er designet i en tid, hvor radiostationerne havde dyre high-end mikrofon-forforstærkere (preamps), der snildt kunne levere 80dB forstærkning. 

Det kan high-end forforstærkere stadig, men mange af de preamps, der sidder i de mindre lydkort i dag, leverer kun 60dB gain. Det er også nok til langt de fleste mikrofoner, men det er ikke altid nok til en SM7B. Det gælder især hvis man optager lydkilder med et lavere output som vokaler.

Skal du så ud at købe en +10.000 kroners preamp til din SM7B? 

Nej (selvom det selvfølgelig klæder en SM7B godt), men heldigvis er der en vellydende og langt billigere måde, at få alt det gode ud af en SM7B. 

Der er flere såkaldte ‘mic attenuators’ på markedet, hvor den mest populære er Cloud Microphones ‘Cloudlifter CL-1’. 

Helt simpelt giver de et gain boost, som regel på 25 dB, som lader dig behandle SM7B som en hvilken som helst anden mikrofon ift. gain. Det giver et renere signal, hvis du slipper for at skrue preampen i dit lydkort helt op, for forforstærkere giver mere egenstøj, hvis de skal skrues helt op. Hvis man vælger at gå med en Cloudlifter CL-Z, får man udover attenuatoren variabel impedans, hvilket markant ændrer SM7B’s tonalitet.

 

SM7B og andet optage udstyr

Hvis man gerne vil undgå computeren, er der flere gode muligheder på markedet, hvor Zoom H5, H6 og H8 er nogle af de mest populære. Derfor er det nærliggende at spørge om disse gør det godt sammen med Shure SM7B - og heldigvis er svaret ja. 

Man kan løbe ind i de samme udfordringer med gain, som beskrevet i forrige afsnit, men det afhænger meget af hvor højt man taler og hvor tæt på munden man har SM7B. Hvis man gerne vil have lidt afstand, kan det være nødvendigt med en booster (f.eks. Cloudlifter CL-1)

SM7B alternativer

Nu har jeg rost SM7B til skyerne - men der findes selvfølgelig andre mikrofoner, der kan noget af det samme som SM7B. Her kommer et par alternativer, hvis du ikke vil gøre som alle de andre:

  • Shure SM57/SM58: Shure SM57 og SM58 er to af de allermest brugte mikrofoner i verden. De er dynamiske ligesom SM7B og man kan også få en rigtig god tale- og vokallyd med dem. SM57 har ikke indbygget vindhætte til vokal, så der får man de bedste resultater med et popfilter eller en vindhætte til. Lyder de ligesom SM7B? Nej, SM7B´eren har en ret unik lyd, men både 57 og 58 er professionelle mikrofoner, der gør det rigtig godt.

 

  • Electro-Voice RE20: RE20 minder om SM7B på mange måder og hvilken du foretrækker vil i høj grad være en smagssag. RE20 er dog væsentligt dyrere end Shure SM7B, men det er en helt igennem fantastisk mikrofon.

 

  • Shure MV7/MV7X: Disse to mikrofoner har Shure designet med klar reference til SM7B. De er lavet med mest fokus på gode egenskaber til tale (podcast, gaming, speak osv.), men kan selvfølgelig også bruges til instrumenter. Forskellen på dem er, at X-modellen har XLR udgang, mens den normale både har XLR og USB udgang, så den kan tilsluttes direkte til en computer.

 


Shure SM7B Studie Mikrofon

987 anmeldelser

2.899 kr.

15 på eget lager. Leveringstid: 1 hverdag
Afhent på lager 0,-
GLS - Pakkeshop 0,-
GLS - Erhvervslevering 59,-
GLS - Hjemmelevering 99,-
Danske Fragtmænd 299,-

Læs mere om levering

Gratis fragt (op til 20 kg) 

Tilbehør der passer til:

  • Fåes også som startpakke og vokalpakke
  • SM7b er en dynamisk studiemikrofon.
  • Kan bruges til radio, studiemikrofon og live.
  • Indbygget popfilter, stativ-gevind og lowcut-filter.
  • XLR tilslutning - kabler købes separat


Shure SM7B

  • SM7b er en dynamisk studiemikrofon.
  • I modsætning til en kondensatormikrofon, bliver en SM7B ikke påvirket særlig meget af det rum, man optager i.
  • Fungerer godt til mange formål som f.eks.:
  • Studie - SM7b fungerer godt til især mandlige vokaler, men kan også sagtens bruges til kvindelige sangere. Den er også rigtig fed på guitarforstærkere og lilletromme.
  • Radio - SM7b er oprindeligt udviklet som broadcastmikrofon, så den gør jeg rigtig godt til radio, speak, podcast og lignende.
  • Live - selvom den er stor, kan en SM7b også bruges live. Den ses ofte på et guitarkabinet, men af og til er der også sangere, der foretrækker SM7b live.
  • Vær opmærksom på, at en SM7b kræver en del gain. Dette er sjældent et problem med en guitarforstærker eller en heavysanger - men hvis du skal bruge den til tale, kræver den en god preamp med nok gain. En anden god mulighed er en Cloudlifter, der giver 25db gain til mikrofonen. For endnu større kontrol og muligheder, anbefaler vi Cloudlifter CL-Z med variabel impedans.
  • Indbygget popfilter, stativgevind og lowcut-filter.

Shure SM7B er blevet industristandarden for mikrofoner i studier, radiostationer, verdensklasse podcasts og meget mere. Vores ekspert: Anders Fisker breaker mikrofonen ned og giver dig det fulde overblik over denne fantastiske mikrofon.

 

The basics

Shure SM7B er en dynamisk mikrofon med nyrekarakteristik (cardioid polar pattern på engelsk). Den har high pass filter og et mid-range boost filter, som aktiveres med simple knapper i enden af mikrofonen. 

Desuden har den et indbygget shockmount og leveres med to udskiftelige vindhætter. Det er en ret simpel mikrofon, men den har utroligt mange anvendelsesmuligheder - og nogle ting, man skal være opmærksom på. Men mere om det senere…

 

SM7B - et stykke musikhistorie

Når man læser om Shure SM7B på nettet, støder man ofte på det fun fact, at Michael Jackson’s Thriller-album blev indsunget på en Shure SM7 (forgængeren til SM7B), men historien starter ikke med et af de bedst sælgende albums nogensinde - SM7B er faktisk slet ikke designet til sang.

Uden at gå dybt ned i historien om SM7B, så er den efterfølgeren til Shure SM5 broadcast mikrofonen fra 1966. Den klassiske SM7 blev lanceret i 1974 og den SM7B vi kender i dag har rundet de 20 år - den kom på gaden i 2001 og har været first choice for radio og studier lige siden.

 

Hvorfor lyder den mikrofon så godt?

En SM7B har en karakteristisk lyd, som man har hørt tusindevis af gange uden at tænke over det. Det er også grunden til, at den er så populær - den letteste måde at få den lækre radio stemme er nemlig at bruge den samme mikrofon som værterne.

Men hvorfor fungerer den så godt?

Mikrofonen er især blevet populær fordi den - sammenlignet med kondensatormikrofoner - gør det rigtig godt i rum, der ikke er perfekte akustisk. 

Hvis du bruger en kondensatormikrofon samtidigt med du sidder ved din computer, vil du få en masse keyboardlyde, blæserstøj, reflektioner fra ubehandlede vægge, trafik og meget andet med på optagelsen - og det ønsker man som regel ikke. 

En dynamisk mikrofon som SM7B vil naturligt opfange mindre rumlyd end en kondensator, der er mere fintfølende - men der er flere ting, der gør den så exceptionel god.

For det første, er en vigtig faktor, når vi snakker reduktion af baggrundsstøj, at være så tæt på mikrofonen som muligt. På den måde kan mikrofonen opfange mere stemme end omgivelserne - dette kræver at mikrofonen har et godt indbygget popfilter for at undgå pop-lyde fra luften fra din stemme. Den har et virkeligt godt popfilter og kommer med to udskiftelige - det normale og et endnu større. 

Samtidigt har SM7B nyrekarakteristik. Det vil sige at den primært opfanger lyden direkte foran mikrofonen og i langt mindre grad fra siden. 

Nogle vokalmikrofoner (fx Shure Beta58A) har supernyre karakteristik, hvilket vil sige at de opfanger et endnu smallere feldt. Det vil man umiddelbart tro vil være godt til brug ved en computer, men det er det faktisk ikke. Det skyldes at mikrofoner med supernyre karakteristik også opfanger en del lyd fra bagsiden af mikrofonen. Det er sjældent et problem på en scene, men hvis mikrofonen står foran keyboardet, så kan det give udfordringer.

En anden fordel ved SM7B er at den, ligesom en kondensatormikrofon, opfanger fra 50 til 20.000 Hz (hvor SM58 f.eks kun går op til 15.000 Hz). Dette betyder noget fordi man gerne vil have så meget input fra stemmen, som muligt, så man undgår så meget baggrundsstøj som muligt.

På grund af ovenstående er der heller ingen grund til at købe et refleksionsfilter til en SM7B (det vil også være svært at finde et, der har plads til én). Mikrofonen opfanger simpelthen ikke nok lyd bagfra til at man vil få noget ud af det. 

Når det er sagt kan man selvfølgelig høre forskel på et rum med udfordringer og et vellydende rum - også med en SM7B - men hvis man bruger SM7B rigtigt, kan man få rigtigt gode resultater - også i et rum der ikke er akustisk behandlet.

 

Tilslutning til computer

Hvis du skal bruge SM7B til podcast, gaming, speak, overdub eller noget femte, har du med stor sandsynlighed brug for at få lyden fra SM7B ind på din computer, enten for at optage den eller til streaming. 

SM7B har et analogt XLR stik, som ikke kan tilsluttes direkte til computeren. Her er der behov for at få lyden konverteret fra analog til digital - og det gør man med et audio interface/eksternt lydkort

Lydkortet tilsluttes via USB til computeren og så kan man tilslutte SM7B til lydkortets mikrofonindgang. På computeren kan du vælge lydkortet som lydkilde og bingo - så har du lyd fra din SM7B ind i computeren (er du på en PC skal du muligvis installere en driver). 

Et populært lydkort til en enkelt Shure SM7B er Focusrite Scarlett Solo eller Scarlett 2i2.

 

SM7B udfordringer og hvordan man løser dem

Alle der har arbejdet med en SM7B ved, at den er et gain-monster. Mikrofonen er designet i en tid, hvor radiostationerne havde dyre high-end mikrofon-forforstærkere (preamps), der snildt kunne levere 80dB forstærkning. 

Det kan high-end forforstærkere stadig, men mange af de preamps, der sidder i de mindre lydkort i dag, leverer kun 60dB gain. Det er også nok til langt de fleste mikrofoner, men det er ikke altid nok til en SM7B. Det gælder især hvis man optager lydkilder med et lavere output som vokaler.

Skal du så ud at købe en +10.000 kroners preamp til din SM7B? 

Nej (selvom det selvfølgelig klæder en SM7B godt), men heldigvis er der en vellydende og langt billigere måde, at få alt det gode ud af en SM7B. 

Der er flere såkaldte ‘mic attenuators’ på markedet, hvor den mest populære er Cloud Microphones ‘Cloudlifter CL-1’. 

Helt simpelt giver de et gain boost, som regel på 25 dB, som lader dig behandle SM7B som en hvilken som helst anden mikrofon ift. gain. Det giver et renere signal, hvis du slipper for at skrue preampen i dit lydkort helt op, for forforstærkere giver mere egenstøj, hvis de skal skrues helt op. Hvis man vælger at gå med en Cloudlifter CL-Z, får man udover attenuatoren variabel impedans, hvilket markant ændrer SM7B’s tonalitet.

 

SM7B og andet optage udstyr

Hvis man gerne vil undgå computeren, er der flere gode muligheder på markedet, hvor Zoom H5, H6 og H8 er nogle af de mest populære. Derfor er det nærliggende at spørge om disse gør det godt sammen med Shure SM7B - og heldigvis er svaret ja. 

Man kan løbe ind i de samme udfordringer med gain, som beskrevet i forrige afsnit, men det afhænger meget af hvor højt man taler og hvor tæt på munden man har SM7B. Hvis man gerne vil have lidt afstand, kan det være nødvendigt med en booster (f.eks. Cloudlifter CL-1)

SM7B alternativer

Nu har jeg rost SM7B til skyerne - men der findes selvfølgelig andre mikrofoner, der kan noget af det samme som SM7B. Her kommer et par alternativer, hvis du ikke vil gøre som alle de andre:

  • Shure SM57/SM58: Shure SM57 og SM58 er to af de allermest brugte mikrofoner i verden. De er dynamiske ligesom SM7B og man kan også få en rigtig god tale- og vokallyd med dem. SM57 har ikke indbygget vindhætte til vokal, så der får man de bedste resultater med et popfilter eller en vindhætte til. Lyder de ligesom SM7B? Nej, SM7B´eren har en ret unik lyd, men både 57 og 58 er professionelle mikrofoner, der gør det rigtig godt.

 

  • Electro-Voice RE20: RE20 minder om SM7B på mange måder og hvilken du foretrækker vil i høj grad være en smagssag. RE20 er dog væsentligt dyrere end Shure SM7B, men det er en helt igennem fantastisk mikrofon.

 

  • Shure MV7/MV7X: Disse to mikrofoner har Shure designet med klar reference til SM7B. De er lavet med mest fokus på gode egenskaber til tale (podcast, gaming, speak osv.), men kan selvfølgelig også bruges til instrumenter. Forskellen på dem er, at X-modellen har XLR udgang, mens den normale både har XLR og USB udgang, så den kan tilsluttes direkte til en computer.

 



Varenr.: SM7B
EAN: 042406088879
Vægt 1,2
  • Transducer Type: Dynamic
  • Polar Pattern: Kidney
  • Switches: Bass rolloff and mid-range weight: slotted response switches.
  • Connectors: 3-pin XLR
  • Frequency Response: 50 Hz - 20 kHz
  • Sensitivity (1 kHz): -59.0 dBV/Pa / 1.12 mV/Pa
  • Weight: 765 g
  • Includes: Change cover plate, Close-Talk windscreen


/upload_dir/templates/DC2024_oktober